va de mestres

Amb un principi, sense un final

dilluns, 29 d’octubre de 2012

escrivia, escric i escriuré

Composició escrita

És el model més difós, aplicat i complet del procés de composició presentat per Linda Flower i John R. Hayes, va afegir un component actitudinal que incloïa les actituds i les emocions que ens mouen i ens ajuden a escriure, descriu detalladament les diverses operacions intel·lectuals que realitza un autor per escriure un text, està format per diversos processos i subprocessos mentals bàsics.
Està compost per:

La situació de comunicació
Elements externs a l'escriptor:

  • el problema retòric: és el conjunt de circumstàncies que fan que un subjecte decideixi escriure, és l'element més important quan es comença un procés de composició. L'autor ha de començar per analitzar i valorar les condicions i les característiques dels diversos punts del problema (perfil de l'audiència i el tema)
  • el text: el que s'escriu és la resposta o solució que es dóna a aquest problema
Memòria a llarg termini
Inclou tots els coneixements que l'escriptor posseeix en el cervell, sobre: 
  • Contingut temàtic
  • L'audiència
  • Diferents estructures textuals que està utilitzant
  • Traçat de les lletres
Com més petits siguin els alumnes, més escassos seran els coneixements, per tot això el mestre es fa imprescindible.

Els processos bàsics de l'escriptura
Es desenvoluparà a través de diversos processos i subprocessos que no es desenvolupen necessàriament de formal lineal. Es compon del monitor, que és el mecanisme de control encarregat de regular tres processos i decidir en quin moment actuen.

PLANIFICACIÓ: elabora una representació de el que vol escriure i com vol fer-ho. El subprocés de generar (dona entrada a les informacions que l'escriptor té emmagatzemades en la memòria i que va activant durant la composició, en diferents moments i diversos propòsits) organitzar (s'encarrega de classificar les dades que emergeixen de la memòria) formular objectius (elabora els objectius que dirigiran el procés de composició)

REDACCIÓ: transforma les idees generades en un discurs intel·ligible i comprensible per al lector, posen en funcionament coneixements: compondre paraules, organitzar mentalment el text, components lèxics i sintàctics, components de cohesió textual.

REVISIÓ: l'escriptor rellegeix l'escrit i refà aquells aspectes que considera necessaris per a millorar el text, es tracta de successives revisions i no d'una revisió única i final. Es valora el contingut, l'assoliment dels continguts, la possibilitat de ser comprès pels lectors, la coherència, la cohesió, l'expressió lingüística general, l'estil, l'ortografia. Es compon de dos subprocessos: 
  • Avaluació: l'escriptor valora el que ha fet, comprova que el text respongui al que ha pensat, a les necessitats de l'audiència..
  • Revisió: l'autor modifica alguns aspectes de l'escrit o dels plans, els corregeix.
Aquets dos subprocessos poden interrompre els altres processos i poden ocórrer en qualsevol moment de la composició


dijous, 25 d’octubre de 2012

petits detalls

La descripció

És un mode d'organització del discurs que pretén representar lingüísticament persones, animals, objectes, paisatges, èpoques, sentiments. Es poden descriure tots els aspectes de la realitat, des dels més concrets als més abstractes.  Es proporcionen informació i caracteristiques idferents dels objectes.
Hi ha dues classes de descripcions:

  • Descripció objectiva: l'autor adopta una actitud imparcial davant l'objecte descrit i es limita ha descriure amb la major objectivitat i precisió possible.
  • Descripció subjectiva: l'autor reflecteix el que li suggereix personalment l'objecte que descriu, sol tenir una finalitat estètica
Qui ets tu?

Aquesta és una de les activitats dinàmiques fetes a l'aula. Consisteix en descriure a un company de classe, des de un punt positiu, ja que fa poc temps que ens coneixem i no sabem tant els uns dels altres és una mica complicat. 
S'ha de fer una descripció de la persona  i exposar davant la classe una imatge que la descriu, dient tres o quatre adjectius per poder descobrir qui era la persona 
Jo he descrit a la meva companya Maria Risques Blasi.


La imatge que he escollit ha sigut tres nenes somrient per diversos motius. Els nens transmeten alegria, ganes de viure ja que no tenen cap preocupació, la Maria és una noia que sempre que la mires te una rialla d'orella a orella, transmet felicitat i confiança. 
La unió que és veu en la imatge és la mateixa que es veu en la Maria, potser cara al públic es veu una noia tímida, però no li costa obrir-se a noves amistats i un cop la coneixes descobreixes tot un món. 
L'elecció d'aquesta imatge és degut a que ella és monitora en el lleure i és una de les coses que diu que més li agrada, ja que gaudeix el temps rodejada de nens. 

Que millor que una imatge de tres noies rient, i passant-ho d'allò més bé?

Un cop acabades les exposicions , entre tots hem fet una petita reflexió final. 
L'Imma ens ha dit que feia temps que no es trobava amb una classe on tots hem sigut responsables de preparar l'aula abans de començar i tots hem portat la nostra imatge, i això és satisfactori a l'hora de treballar.
Encara que no ha portem molt de temps junts i no s'ha dit res dolent de la persona, hem sigut molt observadors ja que aquells que hem descrit ho hem fet de manera correcte, i la descripció ha sigut perfecte.

Allò que he pogut extreure d'aquesta classe per mi, és que no fa falta mantenir una conversa de dos hores ni portar tres anys juntes per conèixer algú sinó que només observant pots descobrir com és aquella persona.

Què transmeten?

A la classe de COED mentre treballàvem la descripció hem escoltat una sèrie de cançons, el Gripau blau, el Lila, el Gato Pérez, Com un puny, Nit de Sant  Joan a través de les lletres, descrivien alguna cosa, i ho transmetien els altres. També hem llegit poesia, un conte, un vídeo..

,
El gripau blau, Ara va de bo.

Va dedicada els nens petits, ja que es creuen tot allò que canten, transmeten alegria i felicitat.
És una cançó tradicional amb una lliçó moral.

Transmet felicitat degut a les vacances, ja que et sen:ts lliure, l'estiu, l'amistat, la joventut...

Com ampliació sobre la descripció he trobat aquesta adreça, que us pot servir d'ajuda per conèixer més sobre aquest tema : http://www.genmagic.net/repositorio/albums/userpics/retrat.pdf

dimecres, 17 d’octubre de 2012

twitter

Què és?
És una xarxa social, en la qual es pot seguir a gent com famosos, amics, companys de feina. 

És com un bloc, es pot publicar comentaris, la diferència que hi ha és que el twitter només es pot publicar comentaris amb 140 caràcters.

Trobem alguns comentaris, en els que posen aquest símbol # acompanyat d'alguna paraula. Això s'anomena twubs.
Hi ha un programa anomenat www.twubs.com en el qual es pot veure tots els twubs que ha posat la gent, i els usuaris.


La xarxa permet enviar missatges de text pla de curta longitud, amb un màxim de 140 caràcters, anomenats tweets, que es mostren a la pàgina principal de l'usuari. Els usuaris poden subscriure als tweets d'altres usuaris - a això se'n diu "seguir" i als subscriptors se'ls diuen "seguidors" o tweeps ('Twitter' + 'peeps'). Per defecte, els missatges són públics, podent difondre privadament mostrant-los únicament a seguidors. Els usuaris poden twittejar des del web del servei, des d'aplicacions oficials externes, o mitjançant el Servei de missatges curts disponible en certs països. Si bé el servei és gratuït, accedir-hi via SMS comporta suportar tarifes fixades pel proveïdor de telefonia mòbil.

Ens ha servit per poder utilitzar-lo com una eina de comunicació entre companys, i per poder seguir a persones que parlen sobre l'educació i això fa que ens podem formar, en petites passes.


Si voleu seguir-me el meu twitter és: https://twitter.com/patricanalc